Aartsbisdom > Nieuws > Diocesane kostersdag op drie locaties

Diocesane kostersdag op drie locaties

De derde editie van de diocesane kostersdag in het Aartsbisdom Utrecht vond plaats op zaterdag 12 november. Evenals vorig jaar werd deze gehouden in de drie afzonderlijke vicariaten: in het vicariaat Utrecht in Abcoude, in het vicariaat Arnhem in Apeldoorn en in het vicariaat Deventer in Hengelo.

Ruim 300 kosters hadden zich voor deze dag aangemeld. Ook de vicarissen van het betreffende vicariaat en leden van de diocesane werkgroep kosters waren aanwezig. Na de eucharistieviering waren er drie workshops die door alle kosters zijn bezocht. Eén daarvan betrof de betekenis en de inrichting van de kerststal, hiervoor is ook een tekst gemaakt (klik hier). Een informatieve rondleiding door de betreffende kerk vormde de tweede workshop, de derde workshops bestond uit een bezoek aan de sacristie en een toelichting op de benodigdheden voor de eucharistieviering.

kostersdag-3 kostersdag-4

Mgr. Woorts, vicaris voor liturgie, kijkt tevreden terug op de kostersdag: “Verreweg de meeste kosters zijn vrijwilliger en staan vele uren, vaak achter de schermen, klaar voor onze parochies. Uit waardering voor de vele kosters in ons Aartsbisdom is drie jaar geleden door onze aartsbisschop het initiatief genomen tot een jaarlijkse kostersdag. De aanwezige kosters hebben deze ontmoetingsdag wederom zeer op prijs gesteld, zowel vanwege de vieringen, de inhoud van de workshops en de onderling ontmoeting en uitwisseling. Zeker ook dankzij de inzet van vrijwilligers ter plaatse, die de kosters zeer gastvrij hebben ontvangen, waren het drie bijzonder mooie bijeenkomsten.”

kostersdag-1