Aartsbisdom > Nieuws > Complete methode ‘Het Licht op ons pad’ aangeboden aan kardinaal

Complete methode ‘Het Licht op ons pad’ aangeboden aan kardinaal

Kardinaal Eijk heeft op 30 juni in zijn Utrechtse residentie de derde en afsluitende boekenreeks van de nieuwe catechesemethode ‘Het Licht op ons pad’ overhandigd gekregen. Dat gebeurde door John Marx, hoofdredacteur van de reeks en Marjet de Jong, uitgever van Adveniat.

De kardinaal sprak zijn grote vertrouwen uit in deze methode, die een diepere kennismaking met het katholieke geloof mogelijk maakt voor jeugd en jongeren van elke leeftijd. Kardinaal Eijk: “Vanaf medio jaren zestig is er geen systematische geloofscursus meer geweest voor kinderen. Op allerlei manieren heeft men op lokaal niveau materiaal ontwikkeld. Nu is er weer een goede methode die alle aspecten van het geloof stap voor stap belicht. Aan dit grote project is vijf jaar met grote zorg gewerkt, het is nu voor iedereen beschikbaar. Dat vervult ons met dankbaarheid. Pastores, catecheten, docenten en vrijwilligers kunnen ermee gaan werken. Ik hoop dat het veel kinderen zal brengen tot een persoonlijke relatie met Jezus Christus.”

licht-op-ons-pad-2

Catechetenopleiding
Tijdens de presentatie wees kardinaal Eijk erop dat in september in Utrecht een nieuwe driejarige catechetenopleiding van start gaat voor vrijwilligers. “In deze opleiding zal zeker aandacht worden besteed aan ‘Het Licht op ons pad’,” zei hij. Vijfentwintig mensen hebben zich al aangemeld voor deze opleiding, die vanaf september op het Ariënsinstituut in Utrecht wordt gegeven..
John Marx van het bisdom Roermond, projectleider en hoofdredacteur van ‘Het Licht op ons pad’, maakte bekend dat aansluitend nog twee uitgaven in de maak zijn: bijpassende projecten voor de voorbereiding van het heilig Vormsel en van de eerste heilige Communie. “Hiernaar vroegen pastores en vrijwilligers de laatste tijd steeds vaker,” aldus Marx.

Enkele dagen eerder was ‘Het Licht op ons pad’ aangeboden al aan de aartsbisschop van België, mgr. Léonard, de pauselijke nuntius in België, mgr. Giacomo Berloco en aan de pauselijke nuntius in Nederland, mgr. André Dupuy. Via hem zal het project zijn weg vinden naar het Vaticaan.

licht-op-ons-pad-3

De methode
‘Het Licht op ons pad’ is een methode voor doorlopende parochiecatechese voor kleuters tot en met jongvolwassenen. De Bijbel, de geloofsbelijdenis, de Tien geboden, de sacramenten en het gebed komen in elke leeftijdscategorie aan bod, aansluitend bij de Catechismus van de Katholieke Kerk. Per jaar is er een werkboek voor de leerlingen en een begeleidersboek voor de leiding.
Het complete pakket bestaat uit drie leerjaren in vijf leeftijdscategorieën: 4- tot 6-jarigen, 7- tot 9-jarigen, 10- tot 12-jarigen, 13- tot 15-jarigen en 16 jaar en ouder. Voor elke leeftijdscategorie zijn 16 bijeenkomsten per jaar voorzien, maar bijeenkomsten kunnen ook los worden aangeboden. Deelnemers kunnen op een willekeurig moment in het project stappen. Begeleiders kunnen voor achtergrondinformatie en tips een beroep doen op een ondersteunende website, klik hier.