Aartsbisdom > Nieuws > Chrismamis in Apeldoorn drukbezocht

Chrismamis in Apeldoorn drukbezocht

De jaarlijkse Chrismamis van het Aartsbisdom Utrecht werd ook dit jaar gevierd in de Onze Lieve Vrouwekerk in Apeldoorn. Kardinaal Eijk zegende op 1 april tijdens deze drukbezochte Eucharistieviering de olie voor de zieken en geloofsleerlingen, alsook het Chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. De priesters vernieuwden in deze Mis hun wijdingsbeloften ten overstaan van de bisschop. Na afloop kreeg elke delegatie vanuit de kerklocaties een setje van de drie HH. Oliën mee.

De vertegenwoordigers van de kerklocaties hadden niet alleen etenswaren meegenomen voor de Voedselbank in Apeldoorn, voor het eerst werd er dit jaar ook kleding ingezameld voor de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio in Apeldoorn. De etenswaren zijn een dag later samen met een Paasgroet van kardinaal Eijk aangeboden aan mensen in financiële nood.
Behalve de Oliën kregen de kerklocatie-vertegenwoordigers ook een groet van kardinaal Eijk bij het begin van het Paastriduum mee en een suggestie voor een inleiding bij de viering van Witte Donderdag in de eigen kerk. Vanuit de Roepingenraad werd bovendien materiaal meegegeven voor Roepingenzondag (26 april).

chrismamis-5-kl chrismamis-4-kl

In zijn welkomstwoord noemde kardinaal Eijk de Chrismamis “een echte aartsdiocesane viering” en heette hij speciaal de geloofsleerlingen en vormelingen welkom die later dit jaar worden opgenomen in de Kerk of hun Vormsel doen.
Nadat de oliën waren gezegend, werden de flesjes gevuld die aan het eind van de viering aan de vertegenwoordigers van de kerklocaties werden meegegeven. De Chrismamis was ditmaal voor de 34ste keer in Apeldoorn en die ervaring telt: Acolythencorps Pius X werkte als een geoliede machine. In drie banen werden de in totaal 1143 (!) flesjes gevuld, waarna ze verzameld werden en in de daartoe bestemde doosjes verpakt.

chrismamis-6-kl chrismamis-7-kl chrismamis-8-kl

In zijn preek benadrukte kardinaal Eijk dat wij net als Christus door het doopsel en vormsel zijn gezalfd met de Heilige Geest om de Blijde Boodschap te verkondigen. Daartoe is het belangrijk te weten wat die Blijde Boodschap inhoudt. Kardinaal Eijk vatte het samen in één zin, die de gelovigen uitspreken na de consecratie: ‘Wij verkondigen de dood des Heren en belijden tot Hij wederkeert dat Hij verrezen is.’ “In deze ene zin is de hele Blijde Boodschap samengevat, eigenlijk in twee woorden: dood en verrijzenis. Het Kruis van Jezus is niet het definitieve einde van alles, niet de mislukking van een zending die zo veelbelovend begon. Jezus geeft Zijn leven om voor ons de weg te banen naar de verrijzenis.”
Het Kruis van Christus is geen teken van wanhoop, aldus kardinaal Eijk, “maar de hoogste uitdrukking van Gods liefde en daarom teken van hoop, zelfs onze enige hoop om tot God terug te keren en zelf tot de verrijzenis te komen.”

chrismamis-9-kl chrismamis-2-kl

Paus Franciscus houdt niet op ons ertoe aan te sporen om de Blijde Boodschap te verkondigen, zo memoreerde de kardinaal. Hij citeerde de apostolische brief ‘De vreugde van het Evangelie’ van paus Franciscus: ‘Als iets ons een heilige onrust en wakker geweten moet blijven bezorgen, dan is het dat zovelen van onze broeders en zusters zonder de kracht, het licht en de troost van de vriendschap met Jezus Christus leven’ (nr. 49). Kardinaal Eijk: “Laten we bij Paus Franciscus aansluiten.” Daartoe zijn vele mogelijkheden, zoals “door onze zichtbare en tastbare liefde voor onze medemensen. Deze weerspiegeling van Christus’ liefde is voor mensen vaak een eerste kennismaking met Hem. Maar ook door goede catechese aan de eerste communicanten en vormelingen, degelijke voorbereiding voor mensen die een kerkelijk huwelijk sluiten, onze biddende deelname aan de Eucharistie, waarin we de dood en verrijzenis van Jezus vieren en verkondigen en door onze biddende deelname aan de komende bedevaart naar Lourdes.”

chrismamis-10-kl chrismamis-11

Tags: