Aartsbisdom > Nieuws > Broeders van St. Jan vieren ‘tien jaar Utrecht’

Broeders van St. Jan vieren ‘tien jaar Utrecht’

In 2009 belde kardinaal Eijk “met zweet in de handen” aan bij het retraitecentrum Klein Sion in Leuvenheim om “één van zijn snode plannen uit te voeren”: namelijk om de Broeders van Sint Jan, die daar de zorg hadden voor het retraitehuis en voor jongerenactiviteiten, te vragen naar Utrecht te komen. Met die anekdote begon kardinaal Eijk zondag 3 februari zijn preek bij gelegenheid van het tienjarig jubileum van de broeders in de Domstad.

Na het verlossende ‘ja’ van de vicaris van de congregatie voor Noordwest-Europa kwamen de broeders naar Utrecht om daar de zorg op zich te nemen voor de H. Gerardus Majellaparochie en de studentenparochie H. Thomas van Aquino. Bij dit tienjarig jubileum werd in het weekeinde van 2-3 februari uitgebreid stilgestaan. Zaterdagochtend vierde mgr. Hoogenboom de H. Mis van Maria Lichtmis, waarna een studiemiddag volgde over ‘De geschriften van de Heilige Johannes in woord, beeld en muziek’. Eén van de sprekers was de regionaal overste van de broeders, p. Luc Emmerich. Tijdens de Vespers legden twee mensen hun oblatuur bij de broeders af. Na de aanbidding en het diner volgde nog een meditatief concert.

Hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering op zondagochtend was pastoor p. Ignatius Maria van de Broeders van Sint Jan. Naast pater Emmerich concelebreerde mgr. Mensink, die tot de komst van de broeders pastoor was van de H. Gerardus Majellaparochie. In zijn preek lichtte kardinaal Eijk toe waarom hij juist de Broeders van Sint Jan op het oog had voor de parochies in Utrecht: “Dat had te maken met hun charisma. De Broeders van Sint Jan willen Christus navolgen, uitdrukkelijk zoals de heilige Johannes, de jongste apostel en Evangelist, dat heeft gedaan. […] Zij weten zich door God gezonden naar alle mensen die dorst hebben naar waarheid en liefde. En zij willen op basis van deze roeping die zij van God ontvangen hebben, plaatsen van vorming en gemeenschap aanbieden aan mensen die op zoek zijn naar zingeving. En dat in het bijzonder voor jongeren en gezinnen.”
Kardinaal Eijk: “Jullie hebben veel katholieken tot verdieping van hun geloof gebracht door jullie vormingsactiviteiten, catechese, dagelijkse Aanbidding van het Sacrament van de Eucharistie en Getijdengebed. En ook hebben jullie menige niet-katholiek tot Christus en Zijn Kerk weten te brengen. Jullie charisma heeft hier in Utrecht de nodige vruchten afgeworpen.”

Foto links: p. Ignatius Maria (l) verzorgt de simultaan vertaling tijdens de toespraak van p. Luc Emmerich

Tijdens de aansluitende receptie dankte regionaal overste p. Emmerich kardinaal Eijk “dat wij deel mogen uitmaken van uw aartsbisdom en ik hoop dat u nooit meer het zweet in de handen zult hebben door ons. Ik hoop dat wij een ondersteuning voor u mogen zijn zoals u een steun voor ons bent. […] Wij voelen ons werkelijk thuis in Utrecht. […] Dank aan u allen, dankzij jullie zijn we hier en vormen we deze gemeenschap.”
Kardinaal Eijk vertelde vervolgens hoe hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen hij zelf nog kapelaan was in Blerick, in Maastricht aanwezig was geweest bij de komst van de Broeders van Sint Jan naar Nederland. Daarna was het woord aan burgemeester Jan van Zanen, die stelde dat de broeders al tien jaar tussen de parochianen staan. “U staat altijd voor hen klaar. En u doet meer: u organiseert activiteiten in de buurt. In dit huis biedt u studenten en young professionals cursussen aan. Filosofie. Theologie. U bent hoorbaar. Zichtbaar. Aanwezig. U biedt een helpende hand aan mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. En biedt mensen de ruimte om hun kennis te vergroten. Hun wereld te verbreden. Daarmee hebben de Broeders van Sint Jan Utrecht een stukje mooier gemaakt…” De burgemeester noemde de broeders “een hechte ‘familie’ middenin de Utrechtse samenleving. Al tien jaar. Dank daarvoor, op naar het volgende lustrum. Deze Jan feliciteert de Broeders van Sint Jan van harte met dit tweede lustrum.” Tot slot blikte de vicevoorzitter van de H. Gerardus Majellaparochie kort terug op het afgelopen decennium.

Foto burgemeester Van Zanen: Maria Spruit