Aartsbisdom > Nieuws > Brief over viering van de liturgie en corona

Brief over viering van de liturgie en corona

De Utrechtse bisdomstaf heeft besloten om de eerder aangekondigde verplaatsing van de Chrismamis naar de kathedraal op de woensdagmorgen in de Goede Week toch geen doorgang te laten vinden. Dit heeft mgr. H. Woorts, bisschoppelijk vicaris voor liturgie, in een brief laten weten aan de pastorale krachten en parochies in het Aartsbisdom Utrecht. In deze brief staat ook een aantal andere zaken betreffende de vieringen van de liturgie vanwege het coronavirus.

“Deo volente – wanneer de coronacrisis weer voorbij zal zijn – zal de Chrismamis op enig moment in 2020 met vertegenwoordigers van heel het aartsbisdom plaatsvinden. U ontvangt hierover t.z.t. nader bericht,” zo schrijft mgr. Woorts.

Dank en waardering
Mgr. Woorts spreekt in de brief namens kardinaal Eijk en de andere leden van de bisdomstaf alle dank en waardering uit “voor wat u in uw parochies en instellingen doet voor de voortgang van het pastoraat en het kerkelijk leven, in het bijzonder ook voor allen die zeer getroffen zijn of nog zullen worden door het coronavirus. Van u wordt nu extra veel inspanning gevraagd. Wij bidden dat Gods Geest u daarvoor de bezieling en kracht geeft.”
Over de inmiddels meer dan 40 geannuleerde vormselvieringen schrijft mgr. Woorts: “De bisdomstaf beraadt zich hoe na de coronacrisis de vormelingen het sacrament van het H. Vormsel alsnog kunnen ontvangen. Het zou in een aantal gevallen kunnen betekenen dat twee of meer kleine groepen vormelingen in een gezamenlijke viering dit sacrament ontvangen. Immers, voor het najaar staan er ook al vormselvieringen gepland. De heer Ben Lokate zal contact opnemen met die parochies waarvan de vormselvieringen zijn geannuleerd, om tot een nieuwe afspraak te komen.”

Op www.rkliturgie.nl is de Nederlandse vertaling te lezen van het tweede Romeins decreet betreffende de richtlijnen voor de liturgie van de Goede Week en Pasen. Dit decreet beveelt de mogelijkheid aan om een extra intentie toe te voegen aan de Grote Voorbede van Goede Vrijdag vanwege het coronavirus. Mgr. Woorts doet in de vandaag verzonden brief een suggestie die past bij de wijze waarop de Grote Voorbede in het Altaarmissaal vermeld staat:

XI Voor een einde aan de pandemie

Laten wij bidden, broeders en zusters, voor een spoedig einde aan de coronavirus-pandemie die onze wereld momenteel teistert:
dat onze God en Heer de zieken mag genezen, degenen die voor hen zorgen mag sterken en ons allen mag helpen om te volharden in het geloof.

Gebed in stilte. Dan zegt de priester.

Almachtige eeuwige God, bron van alle leven, gezondheid en genezing, zie met erbarmen neer op onze wereld die gebukt gaat onder ziekte;
bescherm ons te midden van de grote uitdagingen waar we voor gesteld worden en geef in uw vaderlijke voorzienigheid herstel aan de zieken,
kracht aan degenen die voor hen zorgen en succes aan hen die werken aan het uitbannen van deze plaag. Door Christus onze Heer.
Allen: Amen.