Aartsbisdom > Nieuws > Boodschap paus Franciscus voor Dag van Migranten en Vluchtelingen

Boodschap paus Franciscus voor Dag van Migranten en Vluchtelingen

Het bestuur van Cura Migratorum – de Utrechtse hulpbisschop Th. Hoogenboom, mgr. J. Hendriks en mgr. H. Verbakel – heeft onder de parochies van het Aartsbisdom Utrecht de Nederlandse vertaling verspreid van de brief van paus Franciscus voor de mondiale Dag voor de Migranten en Vluchtelingen (zondag 19 januari). ‘Migranten en vluchtelingen: op weg naar een betere wereld’ is het thema dat de paus heeft gekozen voor deze mondiale dag.

“Het thema is actueler dan ooit, kijkend naar de burgeroorlog in Syrië of de recente conflicten in de Centraal Afrikaanse Republiek en Zuid Sudan,” zo schrijft het Cura Migratorum bestuur in hun brief aan de parochies. Ook dichterbij huis staat de menselijke waardigheid van vluchtelingen onder druk. “Het is daarom goed om aandacht te besteden aan migranten en vluchtelingen, ver weg en dichtbij. U wordt gevraagd om de brief te kopiëren en achterin de kerk weg te leggen of deze via de website beschikbaar te stellen aan uw parochianen. Bijgaand zend ik u tevens een voorbede die op 19 januari 2014 in de liturgie kan worden gebruikt.”

Voor de tekst van paus Franciscus, klik hier.
Het Cura Migratorum bestuur heeft samen met deze boodschap ook een voorbede aan de parochies gestuurd:

Bidden we op deze dag voor vluchtelingen en migranten: voor hen die in deze wereld huis en haard hebben verlaten, vooral voor hen die moesten vluchten voor geweld, honger en uitbuiting, op zoek naar veiligheid, brood om van te eten, een dak boven het hoofd.
Dat onze wereld niet aan hen voorbij zal gaan maar een plek zal bieden waar zij welkom zijn. Laat ons bidden.

Tags: