Aartsbisdom > Nieuws > Boek pastoor Los gepresenteerd: ‘Rouw op mijn dak’

Boek pastoor Los gepresenteerd: ‘Rouw op mijn dak’

In boekhandel Visscher in Vleuten werd op 23 augustus het boek ‘Rouw op mijn dak’ gepresenteerd. Auteur pastoor Martin Los (parochie Licht van Christus, waartoe Vleuten behoort) schreef het naar aanleiding van het overlijden van zijn dochter Rosa. Zij overleed op 37-jarige leeftijd na een slopende ziekte. Uitgever Leo Fijen: “Het is een boek van een pastoor die een scharniermoment in zijn eigen leven deelt.”

Het is een boek vol herinneringen geworden: herinneringen aan Rosa’s ziekteperiode, aan haar jeugd in het predikantsgezin Los met zijn vrouw Nelleke en vijf kinderen; herinneringen aan zijn eigen kindertijd in Pernis waar hij de dood leerde kennen; herinneringen aan mensen die hij als geestelijke (eerst gereformeerd predikant, later rooms-katholiek priester), begeleidde in situaties van sterven, afscheid en verdriet.

martin-los-boek-4-kl martin-los-boek-5-kl

Na een kort welkomstwoord van uitgever Leo Fijen hield pedagoge en rouwdeskundige Daan Westerink een inleiding. Ze benadrukte op deze Feestdag van de H. Rosa van Lima (23 augustus) dat ‘Rouw op mijn dak’ niet alleen over verlies gaat, maar vooral over Rosa en nog heel veel meer: “Martin Los schrijft Rosa naar zich toe. Mooi aan dit boek is ook dat het zoveel linken legt, het gaat niet alleen over verdriet. Het is een fier boek, een bemoedigend boek.”
De liefde van Rosa voor dieren komt aan bod maar ook de jeugd en het opgroeien van Marin Los zelf in Pernis – “ik heb tijdens het lezen de klompen horen klepperen,” aldus Westerink. “Dit boek verdient een groot publiek. Voor mensen in het pastoraat is het een les hoe je naast mensen kunt zitten, zonder woorden maar met een vol hart.”

martin-los-boek-2-kl martin-los-boek-3-kl

“Het is een boek dat er eigenlijk niet zou moeten zijn,” zei Martin Los nadat hij het eerste exemplaar uit handen van Leo Fijen had gekregen. Maar nu het er is ben ik trots dat het er is. U mag ons dus feliciteren. Nelleke en ik missen Rosa vreselijk, maar zijn toch blij met dit boek.” Overigens dacht Los tijdens de ziekte nooit aan het schrijven van een boek, zo vertelde hij. Die sterke aandrang ‘schrijf een boek!’ kwam pas later, enkele weken na haar overlijden tijdens een korte vakantie. Het schrijven zelf gebeurde veelal in de vroege uren, als hij niet meer kon slapen door het gemis van zijn dochter. Het dagboek dat zijn vrouw had bijgehouden en de WhatsApp historie boden vervolgens veel informatie.
‘Rouw op mijn dak’ is ook een eerbetoon aan de gemeenteleden en parochianen die in de loop der jaren een dierbare zijn verloren, aldus Los. “Een aantal van die aangrijpende ervaringen kwam terug tijdens het schrijven. Hopelijk is er herkenning bij anderen.”
Het boek telt 37 hoofdstukken – net zoveel als het aantal levensjaren van Rosa. Los daarover: “Een boek over je dochter eindigt nooit. Ik heb daarom zelf op een gegeven moment 37 hoofdstukken gekozen als eindpunt en dat gaf rust tijdens het schrijven. Het is geen biografie, maar een weefsel. Ik dank mijn parochianen en vele anderen, maar vooral dank ik Rosa voor dit boek. Want wij laten onze doden niet los. Ik ervaar dit boek dan ook als geschenk.”

‘Rouw op mijn dak. Een priester, een vader, de dood van zijn kind’, uitgeverij Adveniat, 320 blz., € 19,95.