Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen: stemmen bij Europese Verkiezingen is morele plicht

Bisschoppen: stemmen bij Europese Verkiezingen is morele plicht

Met de Europese Verkiezingen voor de deur, roepen de rooms-katholieke bisschoppen van Nederland iedereen op om donderdag 22 mei te gaan stemmen. Ze onderstrepen in een gezamenlijke verklaring hierover het belang van de Europese verkiezingen voor de ontwikkeling van Europa en de Europese wetgeving in de komende vijf jaar.

De bisschoppen pleiten voor Europees beleid dat in lijn is met de sociale leer van de R.-K. Kerk, met aandacht voor diegenen die het financieel moeilijk hebben, onder meer door de financiële crisis. Ze noemen het een recht, maar ook een morele plicht om te gaan stemmen: “Hoe sterker de opkomst, hoe sterker het democratisch gehalte van de Europese Unie.”

Solidariteit en religieuze vrijheid
In hun schrijven richten de bisschoppen zich ook tot de te verkiezen leden van het Europees parlement. Ze benadrukken het belang van solidariteit tussen verschillende bevolkingsgroepen en de bescherming van het menselijk leven en het gezin als vaste uitgangspunten bij beleidsbeslissingen.
Ook pleiten ze voor het belang van religieuze vrijheid: “Religieuze vrijheid is een fundamenteel onderdeel van een open en tolerante samenleving. Deze vrijheid behelst ook het recht om  publiekelijk uiting te geven aan een geloof,” aldus de bisschoppen. Lees in de bijlage de verklaring van de Nederlandse bisschoppen in verband met de Europese Verkiezingen op donderdag 22 mei.

Lezing mgr. Hoogenboom
In de aanloop naar de Europese Verkiezingen organiseert de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort op maandag 19 mei een lezing over ‘De toekomst van Europa in christelijk perspectief’. Spreker is mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van Utrecht en afgevaardigde van de Nederlandse Bisschoppenconferentie bij COMECE, de Commissie van Katholieke Bisschoppenconferenties bij de Europese Unie.
Hij gaat in op de betekenis van het christendom voor Europa en de betekenis van Europa voor het christendom. In het bijzonder zal mgr. Hoogenboom vanuit christelijke waarden thema’s bespreken die bij de Europese Verkiezingen in het geding zijn, zoals het sociale marktdenken, migratie en ook vrede en veiligheid. Tevens licht de hulpbisschop de concrete arbeid toe die COMECE in Europa verricht. De gespreksleiding is in handen van diaken dr. Fred van Iersel, diaconaal medewerker van de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort.

Deelname aan de avond staat open voor alle belangstellenden. Graag aanmelden bij het parochiesecretariaat: marjoleindraijer@planet.nl.

Locatie: Pastorie van de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort, Kerkstraat 2, 3828 EB Hoogland (Amersfoort).

Programma:
19.30 uur: ontvangst met koffie