Aartsbisdom > Nieuws > Bidden bij heilige Corona in Gerardus Majella kerk

Bidden bij heilige Corona in Gerardus Majella kerk

In de Gerardus Majella kerk te Utrecht kunnen gelovigen bidden bij een afbeelding van de heilige Corona. Pater Ignatius Maria Ringhofer, pastoor van de parochie, heeft op 17 maart aan het eind van de Eucharistieviering van 19.00 uur een afbeelding van de heilige ingezegend: “We willen onze kerk in deze moeilijke tijd de hele dag openhouden voor persoonlijk gebed. Mensen kunnen de hele dag in de kerk bij de heilige Corona komen bidden en een kaarsje aansteken ter bescherming van de ziekte en om genezing.”

Pastoor Ringhofer verzorgt met een aantal andere Broeders van Sint Jan het pastoraat in de Gerardus Majella parochie. Ringhofer is afkomstig uit Oostenrijk en las enkele dagen geleden het verhaal van de heilige Corona op een Oostenrijkse katholieke website. Hij kende haar verhaal nog niet, maar deze beschermheilige bleek vlakbij zijn geboorteplaats al bekend te zijn.
‘Corona’ of ‘Korona’ is de naam van een relatief onbekende heilige van de R.-K. Kerk, die waarschijnlijk rond 160 in Egypte, Syrië of Antiochië is geboren en die op 16-jarige leeftijd het martelaarschap onderging. Ze is de beschermheilige tegen epidemieën. Deze vroegchristelijke martelares stierf waarschijnlijk rond 177 in de tijd van de christenvervolging samen met haar vader, St. Victor. Sommige bronnen zeggen ook dat Corona zijn vrouw was. Ze werd gearresteerd omdat ze probeerde mensen te troosten die werden gemarteld. Haar dood was erg wreed. Op 14 mei is haar herdenkingsdag in de katholieke kerk.

Verering van de heilige Corona
Keizer Otto III (983-1002) bracht relikwieën van de heilige Corona naar Aken, waar ze in de kathedraal worden bewaard. De heilige Corona werd co-patroonheilige van het ‘Aachener Marienstift’. In de 14de eeuw bracht keizer Karel IV relikwieën naar Praag.
Houthakkers zoeken in hun vaak gevaarlijke beroep bescherming en hulp van de heilige Corona. Met haar hopen ze op begrip en hulp voor hun zorgen, want de heilige Corona werd gedood door middel van twee palmbomen. De heilige wordt vooral vereerd in Oostenrijk, Beieren en Bohemen. In St. Corona am Wechsel bijvoorbeeld worden jaarlijks bedevaarten gehouden. In 1504 werd daar een beeld van de heilige in een holle lindeboom gevonden, een kapel werd opgericht en de plaats werd een bedevaartsplaats. Ook in St. Corona am Schöpfl, St. Corona bij Staudach en de Handlab zijn bekende bedevaartkerken in Oostenrijk. De Oostenrijkse munteenheid werd tot 1924 genoemd naar de heilige ‘kroon’. Deze heilige wordt namelijk ook aangeroepen bij geldzaken – ze is de beschermheilige van zakenmensen. Verder is ze verantwoordelijk voor ‘standvastigheid in het geloof’.