Aartsbisdom > Nieuws > Bericht over aantal aanwezigen bij uitvaart en zang en muziek in de kerk

Bericht over aantal aanwezigen bij uitvaart en zang en muziek in de kerk

Naar aanleiding van de oproep van minister Grapperhaus hebben de bisschoppen van Nederland eind vorige week aan de parochies en religieuze gemeenschappen gevraagd zo snel als mogelijk terug te schalen naar maximaal dertig aanwezigen in de komende liturgievieringen (exclusief bedienaren en medewerkers). Naar aanleiding hiervan zijn enkele vragen bij de bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht binnengekomen. Deze betreffen vooral het maximale aantal toegestane personen bij een uitvaart in een kerk en het toegestane aantal zangers / blaasmusici bij een viering. Immers, de Rijksoverheid hanteert voor uitvaarten in een binnenruimte een hoger aantal dan dertig.

In een bericht aan de priesters, diakens, pastoraal werkers, parochiebesturen, religieuzen en parochiesecretariaten in het Aartsbisdom Utrecht gaat mgr. Woorts (hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en bisschoppelijk vicaris voor liturgie) vandaag in op deze vragen. “Wat betreft het maximaal toegestane aantal personen bij een uitvaart in een kerk, volgen wij als Kerkprovincie de richtlijnen van de Rijksoverheid. Dit betekent: voor een uitvaart in een kerk/crematorium/aula geldt dat er maximaal 100 bezoekers aanwezig mogen zijn (exclusief bedienaren en medewerkers). Voor een uitvaartplechtigheid buiten geldt een maximum van 250. Zowel binnen als buiten uiteraard met inachtneming van de geldende maatregelen rondom onder andere 1,5 meter afstand houden en ventilatie,” zo schrijft mgr. Woorts.
Tevens zijn er vragen binnengekomen betreffende het aantal zangers (omdat in het landelijk protocol staat “een cantor of enkele zangers”) en blaasinstrumenten. Hierbij geeft de Utrechtse bisdomstaf aan dat het maximale aantal zangers in een kerk vier is (maar liever minder). Dit maximale aantal van vier geldt ook voor het aantal blaasinstrumenten.

Foto: Ramon Mangold