Aartsbisdom > Nieuws > Belangstelling voor opleiding tot catecheet

Belangstelling voor opleiding tot catecheet

De meerjarige opleiding tot catecheet waarmee het Aartsbisdom Utrecht dit najaar wil beginnen, heeft voldoende aanmeldingen om van start te gaan. Er is nog wel plaats voor late beslissers: aanmelding kan nog tot 1 juli. Het doel van de opleiding is het trainen van (toekomstige) vrijwilligers die het pastorale team kunnen ondersteunen bij het uitvoeren van catechetische projecten.

Vicaris Pauw (bisschoppelijk vicaris voor catechese) is verheugd: “Er zijn nu acht mensen die al voorgedragen zijn door de plaatselijke pastoor. Binnenkort worden de aanvraagformulieren toegezonden en ga ik als gedelegeerde met de beoogde cursisten in gesprek. Dit nieuwe initiatief past in de lange traditie van het Aartsbisdom Utrecht in het opleiden van vrijwilligers. We willen als bisdom goede basisvorming geven aan vrijwilligers die steeds meer verantwoordelijkheid dragen voor de geloofsoverdracht binnen de parochies. Het is mooi om te zien dat dit initiatief door de mensen wordt omarmd. Want het vraagt wel de nodige inzet en tijd van de deelnemers.”

Deelnemers die de cursus met goed gevolg hebben afgerond, kunnen een zending van de bisschop ontvangen, steeds voor een periode van vier jaar, als medewerker in de parochiecatechese. De opleiding start in september 2014 en omvat drie jaren. Iedere module wordt gegeven op een zaterdag van 10-16 uur, daarnaast wordt enige tijd voor literatuurstudie en opdrachten thuis verondersteld. De dag begint met de viering van de Eucharistie. Het eerste jaar wordt afgesloten met een toets. Het resultaat van de toets geeft al dan niet toegang tot de volgende leerjaren.

Meer informatie: klik hier voor de folder