Aartsbisdom > Nieuws > Ariënsprijs omgezet in bakfiets

Ariënsprijs omgezet in bakfiets

Het fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ in Apeldoorn won begin oktober de Ariëns Prijs voor Diaconie van het Aartsbisdom Utrecht. Het prijzengeld (1000 euro) is inmiddels goed besteed aan een bakfiets voor het straatteam, zo laat de organisatie weten: “Met deze mooie bakfiets kunnen wij het diaconale gedachtegoed van de Sint Egidius-gemeenschap vorm geven in de straten van Apeldoorn. De bakfiets wordt twee keer per week gebruikt om brood, koffie en thee rond te brengen in Apeldoorn bij de mensen die buiten slapen.”

‘De Ongeziene Gezien’ brengt via foto’s niet alleen armoede dichtbij en veraf in beeld, de fotografen hebben ook een gesprek met de mensen die in beeld worden gebracht. “De inzet is het terugwinnen van de eigenwaarde, het zelfrespect, het meedoen aan de samenleving. De lokale parochie en de gehele Apeldoornse samenleving is deelgenoot gemaakt. De jury waardeert de combinatie van creativiteit, dialoog met de mensen zelf en de doorwerking naar de samenleving van Apeldoorn, zowel politiek, maatschappelijke organisaties en scholen, kerken,” zo stelt het juryrapport dan ook.

Ogen van het hart
Na het grote succes van de fotowedstrijd en expositie in 2009 heeft de Egidius-gemeenschap van de Emmaüsparochie in samenwerking met de protestante kerken te Apeldoorn een nieuwe wedstrijd en tentoonstelling georganiseerd. Opnieuw is er massaal gehoor gegeven aan de oproep om ‘de ongeziene te zien’ en in beeld te brengen. Ook nu mocht de foto nadrukkelijk pas genomen worden na toestemming van de gefotografeerde, waardoor men werd uitgedaagd om die ander echt te zien, om die ander echt te ontmoeten en om voorbij de buitenkant te kijken, met de ogen van het hart.
De jury met daarin mensen uit diverse lagen van de Apeldoornse bevolking koos uit 300 inzendingen 50 foto’s die de tentoonstelling vormen. “Het is een spannende en aangrijpende expositie geworden, waarbij verschillende vormen van levenskunst elkaar ontmoeten,” aldus de organisatie. Net als in 2009 verrichtte wethouder Sociale Zaken Paul Blokhuis de opening.

ongezienegezien2

De fototentoonstelling is tot 22 december 2010 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 23.30 uur), te bezoeken in het gebouw van Dok Zuid (1e Wormenseweg 460, Apeldoorn).

Tags: ,