Aartsbisdom > Nieuws > Ariënsprijs 2013 voor inloophuis De Herberg

Ariënsprijs 2013 voor inloophuis De Herberg

In de Walburgiskerk in Arnhem reikte mgr. Hoogenboom op 5 oktober de driejaarlijkse Ariëns Prijs voor Diaconie uit. Er waren 28 projecten en initiatieven ingediend, “een verheugend groot aantal,” aldus juryvoorzitter Hub Crijns. Daaruit selecteerde de jury er vier, waaruit inloophuis De Herberg uit Westervoort tot winnaar werd gekozen. Dit initiatief ontving 1.000 euro en een kunstwerk, de drie nummers twee kregen elk 500 euro en een kunstwerk. De dag opende met een lezing van Toine van den Hoogen, emeritus hoogleraar Fundamentele Theologie.

Inloophuis De Herberg uit Westervoort (parochie HH. Vier Evangelisten) startte in juni 2012. Het is een open, gastvrije plek waar mensen op adem kunnen komen. In eerste instantie was het gericht op initiatieven in de eigenkerkgemeenschap, maar pastoraal werkster Ria Doornbusch zag hoe de armoede toeneemt en mensen in de problemen komen. Die diaconale problematiek zet zij op de kaart, gesteund door ongeveer dertig vrijwilligers. Daarbij gebruikt ze met passie de sociale media. Zo heeft ze via Twitter en Facebook contact met mensen van allerlei leeftijden. Ria Doornbusch: “Via het Inloophuis krijgen we mensen in beeld en proberen we ze weer in de samenleving en bij zichzelf te krijgen. Maar minstens zo belangrijk is dat we via sociale media een nieuwe doelgroep bereiken van 20- tot 50-jarigen, mensen die je niet meer in de kerk ziet.”
Het Inloophuis heeft een eigen Facebookpagina waar mensen ‘waren’ gratis aanbieden; andere leden kunnen hierop reageren en het artikel ophalen. “Zo ontstaan nieuwe contacten en zien mensen elkaar met andere ogen omdat je er kunt zijn voor de ander. Je wereld wordt groter en groter.” Op haar eigen Facebookpagina plaatst Doornbusch teksten die haar ontroeren of inspireren – deze bleken meer dan eens aanleiding voor een pastoraal gesprek. Binnenkort start maaltijdproject voor mensen met een smalle beurs.

ariensprijs-2-zaal ariensprijs-6

‘Van binnen naar buiten’
In het juryrapport onderbouwt de jury zijn keuze voor dit project als volgt: “U heeft dit diaconale initiatief grondig voorbereid. U heeft gekozen voor een structurele aanpak om zich over mensen in nood te ontfermen. U ontwikkelt een rijkdom aan initiatieven, alles heeft met elkaar te maken en is in korte tijd opgebouwd. U mag gelukkig zijn met charismatisch leiderschap. De kern is presentiepastoraat in de parochie: van binnen naar buiten. De groep van ruim dertig 30 vrijwilligers is actief en signaleert tevens waar nood is. De vrijwilligers maken in hun onderlinge contacten gebruik van intervisie. Het gebruik van sociale media bij diaconie en de ruilwinkel is innovatief en andere parochies en PCI-en kunnen er iets van leren. U bereikt met uw initiatief naast de gebruikelijke groepen nieuwe doelgroepen, veelal tussen 40-55 jaar, en van andere komaf dan de Nederlandse. Het contact is bezinnend, zorgvuldig, (inter)religieus informerend, de seizoenen volgend. Met de sociale media kunnen mensen op het spoor van het evangelie komen. U geeft ook workshops over het gebruik van sociale media. De weggeefhoek is een uiting van duurzaamheid en ruileconomie. U werkt natuurlijk oecumenisch en u betrekt de jongeren van de M25 groep bij het geheel. Uw motto: wij helpen jou en jij helpt ons. Dat u met vele vrijwilligers dit inloophuis en ontmoetingscentrum heeft gestart en nog wilt uitbreiden, is in de ogen van de jury te prijzen.”

ariensprijs-3 ariensprijs-4 ariensprijs-5

Overige prijswinnaars
De andere drie projecten (boven van links naar rechts) die in de prijzen vielen, waren de ‘Maatschappelijke stage jongeren in Hengelo’ (Parochie De Goede Herder), Platform World uit Doetinchem en Werkgroep ‘Preken of praten’ uit Montfoort. Over het eerste project zegt de jury onder meer: “De parochie heeft de kans die er lag door het instrument maatschappelijke stages goed opgepakt. Er is wederkerigheid tussen jong en oud zichtbaar geworden.” Platform World maakt een verbinding tussen kerk en samenleving en tussen de verschillende religies in Doetinchem. Bovendien verzamelt het allerlei projecten zoals de voedselbank, eigen maatjes project rond schuldhulp, Noodfonds, vrijwillige dienstverlening. “U bent in Doetinchem een luis in de pels richting de plaatselijke politiek,” aldus de jury. In het project ‘Preken of praten’ staan ouders uitdrukkelijk stil bij het verdriet en de tragiek van een maatschappelijk probleem rond drugs en alcohol. “U heeft in gesprekken de katholieke identiteit en traditie als inspiratiebron ontdekt en ingezet. Het is een voorbeeld hoe vanuit de Kerk in het publieke domein een eigen rol opgepakt kan worden. Een belangrijk resultaat naast uw gesprekken is een boekje, dat landelijk en in de parochie gebruikt kan worden,” aldus het juryrapport.
Tijdens het dagprogramma in de Walburgiskerk presenteerden zich acht van de ingediende projecten, waaronder enkele van de genomineerden. Het binnenstadkoor Arnhem zorgde voor een cultureel intermezzo, waarbij toepasselijke liederen ten gehore werden gebracht.

Van alle projecten plus de lezing van Van den Hoogen is het boekje Werken vanuit je hart gemaakt, klik hier om het te lezen.
Het is ook te bestellen op de website van de DKCI.

Tags: ,