Aartsbisdom > Nieuws > Almelose priester A.J.J. Woolderink erekapelaan van de paus

Almelose priester A.J.J. Woolderink erekapelaan van de paus

Aan het einde van de Eucharistieviering waarin mgr. dr. W.J. Eijk de verheffing van de Almelose St. Georgiuskerk tot basiliek proclameerde, maakte de aartsbisschop van Utrecht bekend dat vicaris A.J.J. Woolderink, pastoor van de St. Georgiusparochie, is benoemd tot erekapelaan van de paus. In de St. Georgiusbasiliek overhandigde mgr. Eijk de pauselijke brief met de benoeming aan pastoor Woolderink, die tevens bisschoppelijk vicaris bij het Militair Ordinariaat is.

De titel erekapelaan van de paus geldt als een kerkelijke onderscheiding. Deze kan worden toegekend aan priesters die zich op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt. Een erekapelaan van de paus mag bij voorkomende gelegenheden ‘klein paars’ dragen: een zwarte toog met paarse zoom en een paarse sjerp, maar zonder borstkruis en ring. Ook mag hij zich ‘monseigneur’ noemen.
Mgr. Woolderink krijgt deze titel met name vanwege het feit dat hij al 12,5 jaar bisschoppelijk vicaris bij het Militair Ordinariaat is. Daarnaast heeft hij zich op bestuursniveau onder meer verdienstelijk gemaakt voor de Nationale Raad voor Liturgie en de Vereniging voor Latijnse Liturgie. Tevens is hij erekapelaan in de Orde van Malta. Enkele weken geleden ontving hij ook al een Koninklijke onderscheiding: op 22 november werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

SAMSUNG DIGITAL CAMERATweede erekapelaan
Alphonsus Jacob Johannes Woolderink werd op 1 juli 1952 geboren te Almelo. Na zijn priesteropleiding aan het seminarie Rolduc werd hij op 9 juni 1979 priester gewijd. Hij was achtereenvolgens kapelaan te Gennep, pastoor te Weert, pastoor te Gendringen en pastoor te Megchelen. Op 3 februari 1987 werd hij geïncardineerd in het Aartsbisdom Utrecht en ruim vier jaar later volgde zijn benoeming tot pastoor te Maarssen. Op 1 mei 1997 werd hij tevens bisschoppelijk vicaris ten dienste van het Militair Ordinariaat; enkele jaren later volgde zijn benoeming tot hoofdkrijgsmachtaalmoezenier. Sinds 1 juni 2003 is Woolderink pastoor van de parochies H. Georgius, H. Joseph en H. Paulus te Almelo-Noord.
Mgr. Woolderink is na emeritus-pastoor drs. A.M.J. Mensink (sinds 19 juli 2009) momenteel de tweede erekapelaan van de paus in het Aartsbisdom Utrecht.