Aartsbisdom > Nieuws > Ad Limina: bisschoppen vieren Eucharistie bij graf Paulus

Ad Limina: bisschoppen vieren Eucharistie bij graf Paulus

Het Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen kende op de derde dag zijn tweede hoogtepunt: de Eucharistieviering in de basiliek Sint Paulus buiten de Muren. Ad Limina komt van ‘Visitatio ad Limina Apostolorum’ – een pelgrimage naar de drempels van de apostelen. Met deze drempels worden de graven van de apostelen Petrus en Paulus bedoeld. Op de eerste dag vierden de bisschoppen de Eucharistie bij het graf van Petrus, vandaag deden ze dat op de plek waar de apostel Paulus begraven lag.

Bisschop Punt van Haarlem-Amsterdam was hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering in de Sint Paulus buiten de Muren. Hij benadrukte in zijn homilie dat de Kerk in navolging van Christus altijd op zoek moet gaan naar de verloren schapen van de kudde.

dag-3-paulus-buiten-muren-kl al-dag-3-2

al-dag-3-1 dag-3-a

‘Icoon van het geloof’
‘s Ochtends was de algemene audiëntie van paus Franciscus, waar bisschop Hurkmans van ‘s-Hertogenbosch als enige Nederlandse bisschop bij aanwezig was – zijn collega’s hadden afspraken met diverse Vaticaanse congregaties en raden. Aan het eind van de audiëntie zegende paus Franciscus een icoon die mgr. Hurkmans uit Nederland had meegenomen.
Deze ‘icoon van het geloof’ is geschilderd door de iconenschilder Geert Hüsstege. De icoon is een speciale feestdagen-icoon met de belangrijkste christelijke feesten van links naar rechts, rij voor rij en in het midden de Opstanding van Christus. Op de icoon zijn 17 belangrijke geloofsmysteries uit het leven van Jezus in chronologische volgorde samengebracht. Alle daarop afgebeelde geloofsgetuigen uit de Heilige Schrift geven een uniek antwoord op de ware persoon van Christus. De icoon vormt een poort van het geloof, Porta Fidei, om doorheen te gaan en uit te komen bij God.

dag-3-b

De omroep RKK sprak na afloop met bisschop Hurkmans: “Ik heb de paus vandaag twee keer de hand mogen schudden. Bij de eerste keer bood ik een icoon aan namens Kerk in Nood. En bij de tweede keer zegende hij de icoon die werd gemaakt ter gelegenheid van het Jaar van het Geloof. Deze icoon neem ik weer mee naar Nederland, want die zal rondgaan langs alle parochies van Nederland. De paus stond een moment stil en zegende de icoon heel rustig. Hij heeft hem ook vereerd en aangeraakt.”

dag-3-c

Foto’s: Ramon Mangold

dag-3-icoon
De icoon (foto: Kerk in Nood)