Aartsbisdom > Nieuws > Wereldjongerendagen Panama: vier reisopties

Wereldjongerendagen Panama: vier reisopties

Van 22 t/m 27 januari 2019 vinden in Panama de Wereldjongerendagen (WJD) plaats. Jong Katholiek en de Nederlandse bisdommen organiseren vanuit Nederland samen met reisorganisatie VNB vier verschillende reizen naar deze WJD-editie. Overigens zijn de websites voor Jong Katholiek en de Wereldjongerendagen onlangs in een nieuw jasje gestoken.

De kortste reis is van 14 tot 28 januari en duurt dus 15 dagen. Deelnemers aan deze reis gaan alleen naar de ‘Days in the Diocese’ in het Panamese bisdom Santiago de Veraguas en aansluitend naar het hoofdprogramma. Daarnaast is er van 12 januari tot 2 februari een uitgebreide reis, waarbij zowel voor als na de WJD een programma is samengesteld om nader kennis te maken met Panama. Bij reis nummer drie (15 januari – 4 februari) staat na afloop van de WJD een excursie van enkele dagen gepland naar het bedevaartsoord van Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe in Mexico. Bij de laatste reisoptie (ook van 15 januari – 4 februari) blijven de deelnemers na de WJD nog een week in Panama. Er wordt dan echter geen programma meer aangeboden: de jongeren kunnen deze dagen naar eigen inzicht invullen. De prijzen van de verschillende reisopties variëren van € 1699 tot € 2499. Deze prijzen zijn inclusief vervoer, maaltijden en verblijf, behalve de dagen in reisoptie 4 die vrij zijn in te vullen (29 januari – 2 februari).

‘Days in the Diocese’
Op 250 kilometer afstand van Panama-Stad ligt het bisdom Santiago de Veraguas waar natuur, cultuur, geschiedenis en geloof elkaar ontmoeten. Tijdens de ‘Days in the Diocese’ maken de deelnemers van de Nederlandse reis hier kennis mee. Hier mogen ze de gastvrijheid van Panama ervaren en verblijven in gastgezinnen zodat ze daar de cultuur, de ontmoeting en het geloof kunnen beleven.

wjd-panama-1De WJD in Panama-Stad
Gerrie Conen van Jong Katholiek: “Van 22 t/m 27 januari nemen we deel aan de Wereldjongerendagen in Panama-Stad. Drie ochtenden is er een Nederlandstalig programma. In de middagen en avonden is er het jongerenfestival met muziek, theater, discussie en nog veel meer. Hoogtepunten zijn de verwelkoming van de paus op donderdag, de kruisweg op vrijdag, op zaterdagavond de avondwake onder de sterrenhemel van Panama, en op zondag de indrukwekkende slotviering met paus Franciscus en honderdduizenden jongeren.”

Voor wie?
Iedereen in de leeftijd van 18 t/m 30 jaar is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een rooms-katholiek evenement, maar jongeren van ALLE geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Gezien de tijd van het jaar en de kosten richt het Nederlandse programma van de WJD zich vooral op zogeheten ‘young professionals’, jongeren die hun studie afgerond hebben en aan het begin van hun maatschappelijke carrière staan. Daarbij sluit ook het thema aan dat de Nederlandse bisdommen aan de reizen hebben geven: ‘Discover your identity’ (ontdek je identiteit). Dit is een eigentijdse vertaling van het door de paus gekozen centrale thema: ‘Zie de dienstmaagd des Heren: mij geschiede naar uw woord’. De paus verwijst jongeren hiermee naar Maria als rolmodel.

De katholieke Wereldjongerendagen zijn het grootste jongerenevenement ter wereld. Ze worden sinds 1984 elke twee of drie jaar in een ander werelddeel gehouden. De laatste edities waren in Polen, Brazilië, Spanje en Australië. Hoogtepunt van de WJD is altijd de ontmoeting met de paus. Paus Franciscus heeft alle jongeren tussen 18 en 30 jaar uit de hele wereld uitgenodigd om in januari 2019 samen met hem in Panama het geloof te vieren.

Klik hier voor de folder met meer informatie.

Bekijk en/of boek hier de verschillende reisopties:
15-daagse korte reis WJD Panama (vanaf € 1699,00)
22-daagse inspiratiereis WJD Panama – reisprogramma (vanaf € 1799,00)
21-daagse inspiratiereis Panama en OLV Guadalupe (vanaf € 2499,00)
21-daagse inspiratiereis WJD Panama – ontdek zelf Panama (vanaf € 1699,00)

Tags: ,