Aartsbisdom > Nieuws > 25ste Open Monumentendag met actueel thema

25ste Open Monumentendag met actueel thema

De Open Monumentendag (foto: Arnold Bartman) vindt dit jaar voor de 25ste keer plaats en staat ditmaal in het teken van hergebruik van monumenten. In het weekeinde van 10 en 11 september zijn overal in Nederland monumenten die een nieuw leven hebben gekregen open voor publiek. Het jaarthema is dan ook ‘Nieuw gebruik – Oud gebouw’.

De organisatie van de Open Monumentendag laat weten: “Nieuw gebruik van oude gebouwen is een actueel maatschappelijk thema, doordat naar verwachting de komende decennia veel gebouwen leeg zullen komen te staan. Verplaatsing van productie, ontkerkelijking, teruglopende middenstand, nieuwe eisen aan werkomgevingen en gezondheidszorg, en minder boerenbedrijven zijn een paar redenen. Veel van de gebouwen die daarbij vrijkomen – denk bijvoorbeeld aan industriële complexen, kerken, winkelpanden, ziekenhuizen en boerderijen – zijn monumenten die vragen om hergebruik, om zo een nieuw leven, een nieuwe toekomst te krijgen.”

vlag_open_monumentendag‘Nieuw hoofdstuk’
Hergebruik betreft vele soorten gebouwen en is van alle tijden, zo is te zien op Open Monumentendag. “Al eeuwenlang krijgen gebouwen wanneer ze hun oorspronkelijke functie kwijtraken een nieuwe gebruiker, waarbij het gebouw steeds aangepast wordt aan zijn nieuwe bestemming. Zo wordt er steeds een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal van een gebouw, verhalen die al 25 jaar op Open Monumentendag ontdekt en beleefd kunnen worden,” zo vult de organisatie aan.

Willibrordprocessie
Tijdens de Open Monumentendag zijn ook vele r.-k. kerken en kloosters in het Aartsbisdom Utrecht open: onder meer in Amersfoort, Abcoude, Montfoort, Driebergen-Rijsenburg, Apeldoorn, Arnhem, Culemborg, Deventer, Zwolle, Hengelo (OV) en Borne. Ook de St. Catharinakathedraal in Utrecht is geopend voor publiek.
Op zondagmiddag 11 september vindt in de Utrechtse binnenstad onder het motto ‘Geloven mag gezien worden’ de jaarlijkse Willibrordprocessie plaats. Na een gebedsviering in de St. Willibrorduskerk (aanvang: 15.30 uur) start om 16.00 uur de processie, die vanaf het Janskerkhof naar de St. Catharinakathedraal trekt. Daar volgt rond 16.45 uur een pontificale Vesperviering met mgr. Eijk. Meer informatie: www.dekathedraal.com

Een overzicht van alle open monumenten is te vinden op www.openmonumentendag.nl