Aartsbisdom > Nieuws > Jubileum Zwolle: met Koning Lodewijk Napoleon terug in de tijd

Jubileum Zwolle: met Koning Lodewijk Napoleon terug in de tijd

In 1809 gaf Koning van Holland Lodewijk Napoleon, broer van de Franse keizer Napoleon Bonaparte, veel kerken terug aan de rooms-katholieken. Zo ook in Zwolle, waar de katholieke gemeenschap zich tot dan toe moest behelpen met kleine schuilkerken. Op 4 maart 1809 vereerde de Koning van Holland Zwolle met een bezoek. Op zondag 8 november werd herdacht dat het dit jaar 200 jaar geleden is dat dit bezoek en de teruggave van de OLV of Kruiskerk (nu de OLV basiliek) plaatsvonden.

Het ‘hoge gezelschap’, bestaande uit Koning Lodewijk Napoleon, zijn vrouw Koningin Hortense Eugenie de Bouharnais, zijn secretaris en adjudant, maakte in een open rijtuig een rondrit door het centrum. De rit ging via de 600-jarige Sassenpoort, Melkmarkt en Eekwal naar de Onze Lieve Vrouwe Basiliek. Bij aankomst op het plein voor de basiliek werd het gezelschap opgewacht door een grote menigte, waaronder vertegenwoordigers en enkele notabelen van de stad Zwolle.

zwolle-lodewijknapoleon-2 zwolle-lodewijknapoleon-3

Onder het spelen van het ‘Te Deum’ door de Valkenburgse Harmonie Kur-Kapel Falcobergia, die als erehaag stond opgesteld, schreden de gasten naar de ingang van de basiliek. Hier werd het gezelschap door pastoor Van der Weide voorgesteld aan aartsbisschop Eijk van Utrecht en de geestelijkheid van de stad Zwolle, het bestuur van de Thomas a Kempis parochie en van de locatie Onze Lieve Vrouwe Basiliek.
Na een tweetal processies door de kerk werden de hoge gasten en de kerkgangers door pastoor Van der Weide verwelkomd. Na zijn welkomstwoord en korte toespraak over het jubileum startte de plechtige jubileumviering, waarin aartsbisschop Eijk voorging. In deze indrukwekkende en plechtige viering werd herdacht dat 200 jaar geleden het middeleeuwse kerkgebouw weer als kerk door de kleine rooms-katholieke gemeenschap in Zwolle in gebruik werd genomen.
In de torenruimte van de Peperbus konden belangstellenden ervaren hoe de kerk vóór 1809 werd gebruikt als werkplaats, schietbaan, piste en veestal. De metamorfose die inmiddels fraaie basiliek in de loop der jaren heeft ondergaan, zou men in 1809 niet voor mogelijk hebben gehouden.

Foto’s: Hans Smit Fotografie – Zwolle
Bron: www.weblogzwolle.nl