November 2022

Paniek in de tent?

De laatste jaren zijn onze zenuwen flink beproefd. Er doen zich ineens dingen voor waarvan velen dachten dat die tot het verleden behoorden. Eerst kregen we vanaf begin 2020 te maken met de coronaviruspandemie. Er vielen doden te betreuren. Aanvankelijk stonden artsen met de handen in het haar, omdat ze niet wisten hoe ze de ziekte moesten aanpakken.

Nauwelijks waren we na twee jaar een beetje van de coronaviruspandemie bekomen, of Poetin kwam op het onzalige idee om met een te klein en niet goed functionerend leger Oekraïne binnen te vallen. Vervolgens bleken de Oekraïense soldaten onverwachts met hulp van wapenleveranties en trainingen uit westerse landen in staat het Russische leger te weerstaan en zelfs gebied terug te veroveren. We hebben als gevolg van de oorlog in Oekraïne te maken met een gierende inflatie, doordat prijzen van brandstoffen en bijgevolg ook van andere producten met ruim 10 procent zijn gestegen. Huishoudens met een minimuminkomen en zelfs de middenklasse kunnen rekeningen niet meer betalen.

Mensen die in God geloven, kunnen zich wel eens afvragen: waarom laat God dat in vredesnaam toe? Hij veroorzaakt niet zelf het kwaad, maar kan het wel toelaten. Maar dan blijft toch de vraag: als Hij werkelijk een oneindig goede en almachtige God is, waarom laat Hij dan in vredesnaam toe dat zoveel ellende in korte tijd over ons wordt uitgestort?

De oorzaak daarvan is nu juist Gods almacht en oneindige liefde. Zijn almacht stelt Hem in staat om wezens te scheppen, engelen en mensen, die vrij zijn. Dat doet Hij ook uit liefde. Alleen een wezen dat vrij is kan liefhebben, dat wil onder meer zeggen dat hij een ander goed kan doen zonder er zelf voordeel van te hebben. De vrijheid van de mens gaat zover dat hij kan komen tot een wederzijdse totale zelfgave in het huwelijk of in het celibaat. God schept vrije wezens die Hij Zijn liefde kan schenken en van wie Hij ook liefde kan terug ontvangen.

Dat God ons naar Zijn beeld en gelijkenis heeft geschapen, houdt in dat wij ook iets van een verstand en vrijheid hebben. Vooral door onze vrijheid zijn wij een afspiegeling van Gods wezen. De vrijheid is de kern van onze menselijke waardigheid.
Maar God nam met het scheppen van vrije wezens ook een risico. Want zij kunnen hun vrijheid ook misbruiken om zich tegen Hem te keren. De engelen die dat deden werden duivels. En mensen die dat doen, kunnen een duivels gedrag ten toon spreiden. De mens keerde zich al direct aan het begin in hoogmoed en trots af van God. Hij verloor daardoor de bijzondere genadegaven die God hem vanaf het begin had gegeven, en viel terug op zijn eigen kwetsbare natuur. En die kwetsbare natuur is onder meer vatbaar voor een infectie met het coronavirus. Ook is de mens die tegen Gods scheppingsordering ingaat in staat om zichzelf en anderen veel kwaad te berokkenen.

Maar er is hoop, want de Zoon van God die voor ons mens is geworden, maakt ons vrij (Joh. 8,31-32.36). Hij verlost ons door Zijn kruisdood en verrijzenis van de zonde en de dood. Hij brengt ons weer terug bij God en meer nog: Hij maakt het bovendien mogelijk dat wij deel krijgen aan Gods leven en na de dood aan het eeuwige leven bij God. De voorwaarde is dan wel dat we Jezus zijn gevolgd en ons door Hem laten verlossen.

Jezus geeft ons niet de autonomie van de huidige samenleving. Dat is een vrijheid van sociale druk, wetten en gezag, ook dat van God. De autonome mens maakt voor zichzelf uit wat goed is. Als hij abortus of euthanasie verricht, dan zou dat zijn goed recht zijn. Maar feitelijk begaat hij een kwade handeling. De vrijheid die Jezus geeft, is de innerlijke vrijheid waardoor we in staat zijn het goede te doen, ook al is er voor ons een prijs aan verbonden. Maar die liefde is juist nodig om naar het voorbeeld van Jezus God lief te kunnen hebben.