Januari 2010

Haïti in nood

Met ontsteltenis hebben wij allen kennis genomen van de ramp die zich in Haïti heeft voltrokken. Een aardbeving legde de hoofdstad Port-au-Prince in puin. Er is een groot aantal slachtoffers gevallen. Veel inwoners van de stad bevinden zich nog onder het puin; voor hen komt hulp waarschijnlijk te laat.

Vanuit het aartsbisdom hebben wij een bijzondere band met Haïti in de persoon van pater Wim Boksebeld, afkomstig uit Raalte. Deze pater salesiaan van Don Bosco werkt al ruim veertig jaar als missionaris in Haïti. In de geest van de stichter van zijn congregatie heeft hij samen met zijn communauteit de zorg voor scholen en een kindertehuis in Port-au-Prince. Parochianen uit Raalte zijn hun vroegere dorpsgenoot niet vergeten en steunen hem nog steeds op edelmoedige wijze.

Van zijn zuster mevrouw Maria Boksebeld, met wie ik telefonisch contact heb gezocht, hoorde ik dat pater Boksebeld zelf ternauwernood aan de dood is ontsnapt. Hij kon nog net op tijd het huis uitrennen, waarin zijn communauteit is gehuisvest. Achter hem stortte de woning in. Twee medesalesianen konden onder het puin vandaan worden gehaald, maar een van hen is aan zijn verwondingen overleden. Ook hebben kinderen uit het kindertehuis dat eveneens is ingestort, het leven verloren.

Pater Boksebeld en zijn communauteit kunnen nog overnachten op eigen terrein, maar dan wel in de open lucht. Niet alleen zijn hun huizen verwoest, ook hun werkzaamheden liggen aan duigen. Elke dag verschaften zij een warme middagmaaltijd aan de kinderen en jongeren die hun scholen bezoeken. Nu is dat onmogelijk geworden.

Graag roep ik u op tot gebed voor pater Boksebeld en zijn medebroeders om moed en vertrouwen, nu hun levenswerk in brokstukken ligt. Bidden we tevens voor de slachtoffers dat zij nu in Gods eeuwig vaderhuis hun onderkomen mogen vinden. En bidden we ook voor de overlevenden, de gewonden en daklozen.

Haïtianen hebben nu groot gebrek aan voedsel en water. Zij raken radeloos. Er heerst daardoor een opstandige en onheilspellende sfeer. Mannen lopen in de hoofdstad rond met machetes. Gevreesd wordt voor geweld en plundering. De hulp vanuit andere landen is snel op gang gekomen, maar het duurt enige tijd voor de goederen op de plaats van bestemming aankomen.

Pater Boksebeld, die van God de roeping heeft ontvangen om missionaris te zijn in Haïti, laat zich niet uit het veld slaan en wil vastberaden zijn werk weer opbouwen. Vanuit het aartsbisdom willen we ons daarbij niet onbetuigd laten. “Wat ge voor de minsten der mijnen hebt gedaan, hebt ge voor Mij gedaan,” zegt Jezus (Mt. 25,40). Jezus identificeert zich met mensen in nood. Deze solidariteit van de Heer strekt tot navolging.

Op zaterdag 16 januari vond te Utrecht de eerste Diocesane Kostersdag van het Aartsbisdom Utrecht plaats. Aan het einde van de Eucharistieviering in de kathedraal was er een deurcollecte waarbij de aanwezige kosters, sowieso al een van de meest genereuze groepen vrijwilligers in onze Kerk, zich van hun beste kant lieten zien. Zij brachten 2.175 euro bij elkaar. Hier willen we het echter niet bij laten. Ook op andere wijze zullen wij als Aartsbisdom Utrecht pater Boksebeld en zijn medebroeders naar vermogen onze materiële steun aanbieden.