Oktober 2013

Een blanco cheque

Oktober is voor katholieken van oudsher de Rozenkransmaand. Op 7 oktober 1571 versloeg een leger, bestaande uit pauselijke troepen en legereenheden van andere West-Europese landen, in één van de grootste zeeslagen uit de geschiedenis een Ottomaanse vloot. Daardoor werd voorkomen dat het christelijke Avondland door Islamitische overheersers werd bezet. De toenmalige paus Pius V had tevoren alle christenen opgeroepen om door het bidden van de rozenkans een beroep te doen op de voorspraak van de Heilige Maagd Maria voor een goede afloop van de strijd. Na de overwinning stelde hij op 7 oktober de gedachtenis in van de Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans.

De traditie van het dagelijks bidden van de rozenkrans is in de laatste halve eeuw door de meeste katholieken losgelaten. Dit is buitengewoon jammer, want in het dagelijks reciteren van dit kostbare gebed overwegen we met de ogen van Maria, die van ons allen het dichtst bij God staat, de geloofsmysteries van het leven van Jezus.Het dagelijks rozenkransgebed helpt ons om ons levensritme af te stemmen op dat van God en onze Jezus-verbondenheid te verdiepen.
Voorts helpt het reciteren van de Rozenkrans ook om het ritme van ons leven af te stemmen op dat van Maria. Door haar onbevlekte ontvangenis was zij vanaf het begin van haar bestaan vrij van de erfzonde, inclusief van het aangeboren egoïsme dat ons zo vaak aan de grond houdt. Het was Gods oorspronkelijke bedoeling dat wij allemaal zouden zijn zoals Maria. Maria is het beeld van de Kerk. Eigenlijk zouden wij allemaal moeten zijn zoals zij. In ieder geval kunnen wij van Maria leren hoe we Christus moeten navolgen.

In het eerste van de Blijde Geheimen van de Rozenkrans overwegen we hoe de aartsengel Gabriël de Blijde Boodschap aan Maria brengt dat zij de moeder van Gods Zoon zal worden. Haar beroemde antwoord daarop luidt: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Luc. 2,38). Op de vraag of zij de moeder van Gods Zoon wil worden, zegt zij zonder enige reserve ‘ja’. Zij weet op dat moment niet welke gevolgen dat voor haar zal hebben. Het bracht haar vreugdevolle hoogtepunten: de geboorte van Jezus, haar opneming in de hemel met ziel en lichaam en haar kroning tot Koningin van de hemel. Maar het bracht haar ook heel pijnlijke dieptepunten: vooral de kruisiging en de dood van Jezus. De voorspelling van de oude Simeon aan Maria bij de opdracht van Jezus in de tempel is uitgekomen: “en uw eigen ziel zal door een zwaard worden doorboord” (Luc. 2,35).
Wat doet Maria in feite als zij zegt: “Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord”? Zij geeft aan God een blanco cheque met haar handtekening eronder. God mocht daarop het bedrag invullen dat hij wilde. Zoals gezegd bracht deze blanco cheque haar hoogtepunten, maar ook de pijnlijke ervaringen die voortvloeiden uit haar edelmoedige inzet om mee te werken aan Gods plannen.

Dit ‘tekenen van een blanco cheque’ doet elke christen die besluit Jezus bewust en met overgave na te volgen. Een priester en een diaken geven aan God een blanco cheque door de wijdingsgeloften. Zij weten niet van tevoren waarop zij ‘ja’ zeggen. Dat geven zij uit handen aan God. Zij stellen zich helemaal ter beschikking voor de verwezenlijking van Zijn plannen.
Zo doen ook mensen die met elkaar huwen en zichzelf volledig wegschenken aan elkaar om hun leven te delen. Zij geven ook een blanco cheque met hun jawoord voor Gods altaar. En wie kiezen voor het ouderschap tekenen ook een blanco cheque: zal hun kind gezond zijn of gehandicapt, intelligent, mooi, sportief of niet? Zullen zij later met hun kind een mooie relatie hebben of zal het hen op het hart trappen…? Dat zijn dingen die we tevoren niet weten.

Van je bankrekening een bedrag afschrijven is geen enkel probleem, als die maar regelmatig wordt aangevuld. Van Maria werd veel gevraagd, maar zij kreeg van God ook veel genade, dat wil zeggen liefde en kracht die God ons geeft zonder dat we ervoor betalen of die verdienen. Dat wil God ook bij ons doen.
Door het overwegen van het eerste Blijde Geheim van de Rozenkrans worden we herinnerd aan de blanco cheques die we op verschillende manieren aan God hebben gegeven. Bovendien krijgen we door het bidden van de rozenkrans op voorspraak van Maria de genade die we nodig hebben om onze blanco cheques gestand te doen.