Hasselt

hasseltHet Overijsselse Hasselt heeft heel oude bedevaartpapieren. De kapel op een stuk terrein dat ‘De Heilige Stede’ werd genoemd, wordt al vermeld in een document uit 1355. In die tijd was Hasselt een belangrijke havenstad. Met de Reformatie werd deze Sacramentskapel in 1590 afgebroken en de bedevaart verboden. Desondanks behield de plek aantrekkingskracht voor gelovigen, met name ook door katholieke seizoensarbeiders uit het Duitse achterland.

Drie eeuwen na de afbraak van de middeleeuwse kapel kon de katholieke parochie het terrein terugkopen en in 1892 de bedevaart in ere herstellen. In 2011 was er over de historie van de Heilige Stede een tentoonstelling in het Oude Stadhuis in Hasselt. De laatste twee decennia kent de traditie van de Sacramentsbedevaart in Hasselt (Thomas a Kempisparochie) een kleine opleving.

Foto: De tijdelijke kapel, gefotografeerd in 1894, bron: Historische Vereniging Hasselt.

Geen berichten over deze bedevaart gevonden.