Aartsbisdom > Nieuws > Haagse St. Jacobusparochie parochie van het jaar

Haagse St. Jacobusparochie parochie van het jaar

De Heilige Lebuïnusparochie (Deventer e.o.) heeft een opvolger: op 22 januari werd de St. Jacobusparochie uit Den Haag op de achtste landelijke parochiedag in Hilversum verkozen tot parochie van het jaar. Het ging bij de verkiezing om de vraag welke parochie in Nederland de beste website heeft. De verkiezing werd georganiseerd door de omroep RKK. Aan de landelijke parochiedag deden 300 deelnemers mee uit parochies van alle bisdommen.

De Jacobusparochie won omdat haar website zich volgens de jury richt op een breder publiek dan alleen de eigen gelovigen. Tot de volgende verkiezing staat de wisseltrofee, een beeld van de H. Christoffel, in de Haagse parochie. Tientallen websites hadden zich opgegeven voor de verkiezing van de beste website. Een jury, bestaande uit Leo Fijen (hoofd omroep RKK), Bert Elbertse (Hoofd Pers en Communicatie Bisschoppenconferentie), Christian van der Heijden (redacteur KatholiekNederland.nl) en Roderick Vonhögen (‘podcastpriester’ uit het Aartsbisdom Utrecht), koos uit de inzendingen drie genomineerden. Naast de Jacobus waren dat de Heilige Geest Parochie uit Twente (www.heiligegeestparochie.nl) en de Agathaparochie uit Boekel.

Kerstviering van 2008
De verkiezing van de Parochie van het Jaar was het sluitstuk van de dag, waar de aanwezigen vijf plenaire workshops kregen voorgeschoteld. Leo Fijen (Hoofd Godsdienst RKK) fungeerde daarbij als ‘spreekstalmeester’. Eric van den Berg (Isidorusweb) hield een presentatie over kerkelijke websites getiteld ‘Moeilijke tijden – volop kansen’. Nog te veel parochies hebben geen eigen website, zo constateerde hij: de PKN scoort veel hoger. Ook is er bij veel bestaande websites nog winst te boeken – niets zo dodelijk als een site waarop nu nog de Kerstviering van 2008 staat aangekondigd.
Marc Bollerman (beleidsmedewerker Jeugd en Jongeren van de Bisschoppenconferentie) besprak in zijn workshop de kansen van een parochie om jongeren te bereiken rond grote projecten als de Wereldjongerendagen en Taizé. Hij zette in het kader van de ‘Parochie 2.0’ in op “relatie en identificatie – twee kernelementen in het leven van jongeren”. Bollerman benadrukte daarbij sterk de inzet van sociale media: daar zijn immers de jongeren te vinden.
Perschef Stan Hoen van het bisdom Roermond besloot het ochtendprogramma met een verhaal over de geloofwaardigheid van de lokale kerk bij het slechte nieuws rond seksueel misbruik.

Parochieblad als bindmiddel
Twee jaar geleden won de Heilige Lebuïnusparochie (Deventer e.o.) vanwege parochieblad ‘t Zout de titel ‘Parochie van het jaar’. Laetitia van der Lans zette dit fusieblad op en was enkele jaren de eerste hoofdredacteur – zij sprak op 22 januari dan ook over ‘het parochieblad als bindmiddel in fusie’. Ze benadrukte dat in deze tijd het parochieblad net als de parochiegemeenschap missionair moet zijn, maar daar nog niet altijd in slaagt. Parochiebladen zijn vaak ‘heilige huisjes’, maar als de diverse kerklocaties durven samen te werken en één parochieblad uitbrengen, levert dat veel op. Want ze hebben veel gemeen, kunnen aan kwaliteit winnen en trots uitstralen. “En daarmee trek je mensen aan,” aldus Van der Lans.

Parochiële loempia
Roderick Vonhögen, priester in Amersfoort en RKK-presentator, besprak in de laatste workshop hoe website en parochieblad elkaar aanvullen. Hij koos daarvoor de metafoor van zoals hij zei “één van de succesvolste Nederlandse ondernemingen: de Chinees.” De rijsttafel stond daarbij symbool voor het parochieblad en de website – daarin komt het complete aanbod samen. “Minstens zo belangrijk is de loempia die je op straat kunt eten – vaak de eerste kennismaking met de Oosterse Keuken.” Ook de parochie moet zo’n visitekaartje hebben, “maar dat moet dan wel naar meer smaken.” Het korte mededelingenblad of het meedoen in sociale media als twitter kan als parochiële loempia functioneren, zo meent Vonhögen.
Hij toonde zich een optimistisch mens door te wijzen op de zondagse groeimarkt: “Er zijn in de kerkbanken nog voldoende plekken gereserveerd voor toekomstige klanten!” Om te groeien zijn herkenbaarheid en zichtbaarheid wel belangrijk, onderstreepte hij. Parochiële media zijn nog teveel alleen op de eigen achterban gericht. Door het blad, de website en de sociale media te combineren, kunnen mensen nieuwsgierig gemaakt worden. “Verpak het mooi en spreek de bestaande achterban en het brede publiek aan,” zo besloot hij.

Tags: