Aartsbisdom > Agenda > Chrismamis 2019

Chrismamis 2019

De jaarlijkse Chrismamis voor het Aartsbisdom Utrecht vindt plaats op woensdag 17 april in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (Hoofdstraat 18, aanvang: 19.00 uur). De Chrismamis is een viering voor het gehele bisdom. In zijn uitnodiging voor de Chrismamis schrijft kardinaal Eijk dan ook: “Het is een hoogtepunt in het kerkelijk jaar, ook omdat wij met vertegenwoordigers van al onze parochies en locaties bijeen zijn. Iedereen is voor deze viering van harte uitgenodigd!”

De uitnodiging is gestuurd aan alle priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers in het Aartsbisdom Utrecht, de parochiebesturen, locatieraden en pastoraatsgroepen en aan de diaconaal assistenten en de catechetisch medewerkers. Tot hen richt kardinaal Eijk “het vriendelijke verzoek om vanuit elke locatie in uw parochie een groep parochianen te (laten) vormen die naar de Chrismamis komt. Zo kunnen vele gelovigen deze indrukwekkende viering meebeleven.”

Een gelegenheidskoor van jongeren, afkomstig uit diverse plaatsen van het aartsbisdom, zal zingen en musiceren. Tijdens de Chrismamis vindt de zegening plaats van de olie voor de zieken alsook die voor de geloofsleerlingen. Daarna wordt het Chrisma gewijd dat voornamelijk gebruikt wordt bij het doopsel, vormsel en de priesterwijding. Bovendien vernieuwen tijdens de Chrismamis de priesters hun wijdingsbeloften.

Evenals vorige jaren worden de vertegenwoordigers van alle locaties uitgenodigd om iets mee te brengen voor de Voedselbank Apeldoorn en de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn.

Vóór de viering is er (van 18.00-18.45 uur) gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Hiervoor zijn twee priesters beschikbaar. Zij zijn aanwezig tussen het hoogaltaar en het priesterkoor.